Sobre el lío de los niveles en Inglés de EOI

Por Michelle Ford para resolver dudas en Av2
(Puedo enviaros esto por correo. Preferiría que lo leyerais, meditarais, y lo habláramos aquí, tranquilamente, en vez de gastar una clase en esto. But of course, if later you wish to hold a discussion in class, we can certainly do that.)
En el primer comentario a este tema se explica este cuadro y aparecen las notas.
Equivalencias
May 21, 2009: I’m linking here to a December 2008 Cambridge ESOL table of equivalences (page 6), because the Educamadrid table linked below and the table I designed above do not show the same equivalences. Please, post if you have any clarifying information. Thanks! :)

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24 responses to “Sobre el lío de los niveles en Inglés de EOI

  1. Aunque llevemos la situación con alegría y aprovechemos al máximo y el tiempo y el aprendizaje en clase, entiendo las preguntas con el tema de los niveles, por lo que abro este espacio para que podáis plantearlas, a ver si podemos reducir la confusión y la preocupación. Lo trataremos en español porque es un tema que afecta a EOIs en general, aunque estemos en inglés, si os parece.
    La situación de Avanzado 2 este año es que estamos dando un libro de nivel C1 aunque el examen de certificación estaría puesto para un nivel B2. Esto se debe a que el profesorado siempre hemos creído que el equivalente al nivel B2 era lo que dábamos en Tercero, y que el examen de Quinto era equivalente a un nivel C1 como mínimo, y como estamos en época de transición y de Reforma, optamos por la cautela, por imaginar que en realidad los exámenes no cambiaran de hecho, y por asegurar que el examen os resultara mejor más fácil que más difícil.
    Sin embargo, el 4 de febrero del 2009, surgió una preocupación: el rechazo del MEPSYD (antes MEC) a la petición de estudiantes de la EOI Goya de Madrid que habían conseguido el antiguo “Certificado Superior” (Quinto) de que les fuera reconocido como un C1 decía que Quinto correspondía a un B2. “En la comparación de los objetivos, contenidos y criterios de evaluación para el ciclo superior y el nivel avanzado del idioma inglés dispuestos, respectivamente, en el Real Decreto 1423/1989 y en el Real Decreto 1629/2006 se observa que dichos objetivos, contenidos y criterios son equiparables, y correspondientes a un nivel B2 del MCER.” (MEPSYD. Expte. 1.140/08. MP/JA. TERCERA. Punto 3)
    Como veréis en el cuadro y las notas, en el antiguo Quinto los libros de texto no eran de menos nivel que el C1, y aún así el examen era difícil. Ahora creíamos que el nuevo Avanzado 2 (un Sexto) iba a sufrir una bajada de nivel, y resulta que, según ese texto, va a permanecer con el mismo nivel que tenía.
    En clase este año esto nos tiene que dar igual, pues nos hemos entrenado para enfrentarnos a un nivel C1, pero sería lógico averiguar qué está pasando. Sería necesario dirigir esta consulta al MEPSYD, supongo, pero lo cierto es que aunque en EOIs hay personas que están intentando resolver esta situación, el cuerpo en su conjunto parece tener más que suficiente con lidiar con el trabajo, los cambios y problemas que nos afectan ahora, y parece no tener energía para hacer nada más.
    Aquí presento lo que yo entiendo y he entendido a lo largo de mis años como profesora de EOI, por si es de utilidad. La columna “EOI – Anterior sistema” y sus notas reflejan lo que he visto que han recogido las programaciones y prácticas docentes en todos los años anteriores a la Reforma. Y las otras columnas recogen lo que yo entiendo que son las equivalencias. Si hay algún error, por favor, aportad la información que pueda ayudar a que se rectifique.
    Lo que a mí me gustaría que nos comunicara el MEPSYD sería: Si el examen de Quinto correspondía a un nivel B2, ¿por qué se estaban dando libros de texto de ese nivel en Tercero? Pienso que esta pregunta requiere una respuesta, pues durante años hemos estado pensando que hacíamos lo que era correcto, durante años cientos de profesoras, profesores y estudiantes hemos entendido, concebido y realizado la situación que se refleja en la columna sombreada y en las notas. Yo no pienso que lo que ocurre es que no teníamos formación y que lo hicimos mal. Si ésa es la explicación que las autoridades se están dando, es errónea.
    [AQUÍ VA EL CUADRO]
    *En las diferentes EOIs en los Terceros se estaban dando libros de texto de Intermediate y de Upper Intermediate. Si se elegían libros de Intermediate para el curso, el examen de “Certificado Elemental” requería entrenamiento en ejercicios complementarios más difíciles, pero el examen seguía siendo demasiado difícil para lo que se podía trabajar en tres años. Si dábamos el nivel Upper Intermediate, se sufría bastante durante el curso, ya que el salto de Segundo a Tercero era inmenso, pero quien aguantaba, iba mejor al examen de certificación. Esta situación la puede reconocer cualquier persona que haya estudiado y trabajado en EOIs en los anteriores años.
    Profes y estudiantes queríamos un año más, para esos niveles que había. Ya lo ha dicho todo el mundo.
    **Se podrá comprobar que muchas Escuelas se daba el FCE o similares en Tercero.
    ***En las diferentes EOIs en los Quintos se estaban dando libros de texto de C1 y de C2. En mi opinión, dando un C1 se iba bien al examen, siempre y cuando se hiciera entrenamiento complementario en técnicas de comprensión auditiva. Pero es un hecho que hemos dado también libros de C2.
    ****Se podrá comprobar que en muchas Escuelas se daba el CAE o similares en Quinto.

    Posdata: Respecto a que los objetivos, contenidos y tal del Decreto de Avanzado 2 se correspondan con los del B2… El año pasado, cuando comparé materiales de ALTE, CEFR (Marco) y los Decretos, me pareció -y es una impresión que me dio, porque no hice un estudio pormenorizado, ¿para qué?- como si se hubieran mezclado cosas del nivel B2 y del C1. Por eso al elegir libro para Av2 este año opté por buscar un nivel C1, porque en nuestro Decreto hay cosas en Av2 que a mí me parece no se corresponden con el B2, sino con uno superior. También opté por el nivel C1 porque la gente que llegabais a Av2 habíais dado como mínimo un nivel como el del FCE (un B2), y más bien más nivel (pues ése era el de Tercero, y en Cuarto a menudo se daba lo que se llamaría el C1.1, el primer año de C1).

  2. Thank you, Michelle. Muchas gracias. Que disfrutes de tus vacaciones.

  3. Thanks a lot for your explanation and help, Michelle. I think we can talk about it in class and find out if we, the students, can do something, I mean, write a letter, go to somewhere asking for clarifications, etc. We’ll see. Enjoy your holiday.

  4. En la EOI de Extremadura dicen que el B1 es el antiguo tercero, ahora desdoblado en dos años, y en B2 equivale al antiguo cuarto y quinto.

  5. Hiya! Thanks, peeps!
    Gracias, Avanzado 2, por the “piece of info”. Efectivamente, eso es lo que entienden quienes entienden eso! :) (¡Qué hacha, de frase!) A mí me gustaría mucho entender eso también, la verdad, pero está la pregunta anterior. Y esa pregunta es relevante porque dada nuestra anterior experiencia en elección de libros de texto y ver cómo funcionaban frente al examen, pensábamos que habría una bajada de nivel ahora, pero si dicen que B2 es el nivel del examen que diseñaban para Ciclo Superior, me siento como en otra galaxia, porque no se corresponde con lo que vivimos.
    Y me pregunto qué le irá a pasar a los centros donde en Av2 hayan elegido libros de texto de B2. Aunque este año, cuando os examináis gente que dio B2 (del antiguo, o lo que creímos equivalente a B2, que lo era, según los libros de texto) hace dos años!, veremos… Porque supuestamente tenéis requetesuperado ese nivel. Pero si resulta que el B2 que nos aguarda es como el de Ciclo Superior, la gente de este año tiene posibilidades de pasarlo bien, pero la que venga detrás…
    Ay, me voy a la piltra, que me pongo triste con este rollo y la tristeza es un lujo que no debemos permitirnos, right? ;)

  6. Thanks for the info Michelle, it’s really useful!

  7. Info que nos pasa la APEOIM

    Le hemos mandado el vínculo a la APEOIM, la Asociación de Profesores de EOI de Madrid, y nos comentan lo siguiente:

    “El tema de la equiparación del antiguo certificado de Aptitud con un nivel C es una de nuestras reivindicaciones y no sólo nosotros estamos decididos a seguir luchando, convencidos de que nos asiste la razón.
    Lo que contesta el ex-mec es que
    a) el CA no equivalia a nada porque no existía el Marco
    b) el nivel exigido para certificar el CA era muy desigual en según que CA y EOI
    c) no se contemplaban los indicadores de forma tan precisa
    d) si había EOI que llevaban manuales de mayor nivel, era porque su nivel de exigencia se “salía” de lo legislado”

  8. Valéria Souza

    hi people I want to share my thoughs about it!

    I have to say that I`m a bit worried about this new way of classifying the levels. I mean that some years ago when people talked about EOIs they talked about a high level of English. So then, if a person was in 5th level it was like “oh!!!!! great level.” I wonder if this is going to happen again because if now 5th year is like an old 3rd level I think that actually we have been doing the same level for almost 2 years. I know that this is not true because this year we`ve been working a lot [using a C1 level, both textbook + work in class]and this is not the problem of our classes because with our teacher`s method we were able to improve a lot. What I`m thinking about is if the EOI certificate will have the same importance that it had before the new classification of levels. This is what I`m worried about.

  9. Valéria Souza

    Hi, Valéria! It’s michelle editing this message of yours: I’m editing this message you posted on my behalf, OK? — to make it clearer and underline key ideas!

    First of all, this Reform is to standardize (homologar) EOI certificates so they are valid in the world, in Europe, not only in Spain. This means your new certificates will actually have more importance than the previous ones because the previous ones were useless in Europe, and the new ones are valid both in Spain and abroad! The old Certificado Superior certificates might were considered an “advanced” level by employers and academic bodies in Spain, but that only happened in Spain.

    Comparing systems: my personal view
    The previous system was worse in the sense that it was demanding from students a level they could not achieve in the time they had to do so (3, kind of B2 + 2 years, kind of C1). It was subjected to a kind of misperception, very popular in Spain, whereby good teachers were those who flunked (failed) lots of people, and whereby the prestige of a certificate came from the exam being very difficult to pass. I’ve never understood that. Prestige comes from being effective, and being effective means people passing if they do their thing, so… For me, there’s no “high level” in asking people to attain a level they cannot possibly attain in a certain amount of time.

    Then, in my view, again, part of what the MEPSYD says is true: in some schools, it was “easy” to pass and in other schools it was almost impossible (the “prestigious” schools — I disagree with that judgement of value).

    What we teachers demanded, what we were asking for, was ONE MORE YEAR so that people would not be traumatized by a far-too-difficult exam, so that people could study, learn, enjoy their lessons and pass, happily! 4 years for a B2 and 2 more years for a C1. That’s what we are still asking for!

    The new system, as a system, is better. However, we are undergoing some problems: one is the very serious problem of EOIs being deprived from certificating the Advanced level, which means that if you students wish to have a certificate proving that, you need to pay for a private course — and that’s much more expensive and not necessarily better for people’s learning, more effective, I mean! That’s not fair with state-run education, especially because we have the teachers and the students for that, so why should they take it away from us. The question is: can’t they say that Intermedio 1 y 2 is to achieve a B2 and then Avanzado 1 y 2 is to achieve a C1? That’s what it should be.

    Another problem, in my view, is how the very chaotic procedure of application of this Reform. A few things are missing, and we teachers are having a hard time with it all. We have learned some things later than we should have, we have had to start courses without the neccessary information.

    We have had to improvise solutions. For instance, the new system requires we record exams, but in order to do this, we need to be very clear about the procedure, both in terms of procedures to record (technical skills) and most importantly, in terms of respecting la Ley de Protección de Datos Personales. We should have been informed about this law, about the need to establish a procedure (establishing a file, codes to file tapes, how to manage whichever tasks, contingency plans for potential problems, Information Worksheets for teachers and students, so that everybody would be well-informed about it all…) We’re doing our best, putting our best will in this, and students who have been already recorded too. It’s all about good will on our part, not about good organization. So the truth is we’re having to “solve” things as we go along, and that involves increasing the chances of making mistakes, and that is why I think the application of this Reform is particularly chaotic (I’ve been in various reforms, and they’re all unsettling, but some are better organized than others). Then, there’s the deeper issue for our society, particularly teachers: we haven’t been given time to discuss the implications of this replacement of a system that worked (Tribunales, Examining Committees; now it seems it’s teachers roleplaying and interacting with students in an exam!!! and recordings doing… what?, recordings assessing? Recordings replacing the joint assessment of two teachers agreeing on a mark? There are many implication in all this. What is the value of teachers’ criteria, then? What is the trust society puts in its professionals? Isn’t a massive Selection system as the one we have enough to prove we have competent professionals? Why can’t recording be an option for those who do not trust the system or its professionals? Why can’t two professionals + all the system of Reclamaciones a Dpto + Recl a Inspección be enough?)

  10. Valéria Souza

    Hi michelle,

    As a teacher I have to say that the worst thing for me is to work under pressure. The pressure of books, levels, exams, certificates… However, It`s going to be quite impossible to change society`s mind about this and there are a huge number of teachers that are preparing their classes based on books and materials that are from one or another level! I´m sure!!!!!!!! So then what is going to happen? For me it`s very hard to think that students are going to lose. For me they will. I agree with the fact that we are lucky because our certificate is now standardized. The problem for me is that people that don`t attend classes with an aproppriate method may study the same level almost twice…so then it is not fair! I mean the important thing here is what students are doing in class? Are they improving their English or are they revising and revising..? We are also lucky because this year we have been learning how to be a self-learners and for me it means that the level we`ll achieve is the level we want to achieve… It means that the more time we devote to learn the higher our level will be. It isn´t the school that makes a good student …it is the student that makes the school better or worse. So then for me (thinking in a selfish way) this is not a problem….but what about the other people? I mean people that are not being prepared with the communicative method? but the method discussion is for another time!

    See you all,

    nightie night!!!!!!!!

  11. Hiya, Valéria.
    Please, have a look at the message you posted above on my behalf. I have edited it. I also added some corrections in italics to your messages. If you wish to edit anything, please let me know, OK?

    About your concerns: I don’t quite understand your point. I underlined one sentence I do understand, and which is a relevant question for sure?! But can you clarify the rest, please? Let’s see if any of these comments relate to what you wanted to talk about:

    Many of us teachers have always taught with the communicative method, even when those exams were far too hard, and students’ exam results were not worse (actually, in my view, our results were above the average) than non-communicative or traditional-grammar (cf. functional grammar) teaching methods. I mean, it was not necessarily traditional teachers getting the best results in that very demanding context. But I’m not sure if I understood correctly. Let me know! :)

    Then, you people are — I think — the last bunch who studied in the framework of the old system, so all the people who have started with the new system are not devoting their lessons to reviewing what they have already learned, as you mention. Teachers use their syllabuses (syllabi! :D ) and teaching materials to adapt to the new level system. Considering the new level system is far too low (6 years for a B2 is a bit too much, we all think here), although we start in Básico 1 with the A1-A2 level, you naturally get to higher levels than expected as you move along, so it is likely that in our school, even in the framework of the new system, we’ll have C1 level contents in Avanzado 2 in the future. In any case, that’s allowed and that does not harm students — students doing a C1 in class, like we did this year, will find their Certificate exams easy, for their exams will be to certificate a B2. What most of us teachers are posing is that what certificates should credit is a B2 for Intermediate 2 and a C1 fir Avanzado 2, as I stated before.

    I agree with your view about students’ role in education: where students don’t work or care, it doesn’t matter how good or bad teachers or systems are! Teachers can have some influence on students, but they have no magic wands!!! Students can also encourage teachers to work harder, or disencourage teachers. It’s a two-way relationship, in democracy. We are all dependant on each other’s work, really! The problem is that society thinks the problem is us, teachers, our lack of qualification, or something. But that’s a sad misperception, which does not help the case of quality public education.
    :)

  12. Dos buenas noticias:

    Primero. La semana pasada recibimos un audio de ejemplo para el examen de Listening, y es, efectivamente, para un nivel B2, o sea, la Comisión que los elabora se ha regido por los niveles europeos, guay, y no ha interpretado lo que decía el MEPSYD! (El tema malo es que hemos dado un C1 pero no tendréis opción a presentaros a ese título, pues el título de ahora para Avanzado 2 es para B2.)

    Dos. La apeoim nos envía esta información:
    Hola a todos:
    Acabo de ver en la convocatoria de la Comunidad de Madrid para formación de profesores para colegios bilingües (inglés), que se publicó ayer 18, que consideran el Certificado de Aptitud de la E.O.I. como un C1. Os lo envío como buena noticia… quizá estén dando marcha atrás en las equivalencias de títulos.
    Lo podéis ver en el archivo adjunto y en:
    http://www.educa.madrid.org/web/formacion/formacioningles09/informacion_general.html
    Saludos,
    Olga Fernández
    Apeoim

    http://apeoim.googlepages.com/

  13. Como podréis ver, han devaluado el First Certificate y el CAE! Qué raro, no? O es que el cuadro de arriba del todo estaba mal?

  14. Hola a tod@S!

    Ya me gustaría a mí que así fuera: que tuvieramos reconocimiento de nivel de inglés C1 al aprobar el último año en la EOI.

    He estado observando la tabla de equivalencias (http://www.educa.madrid.org/web/formacion/formacioningles09/documentos/Tabla_equivalencias_ingles.pdf) y mi visión es que las cosas no están cambiando como podría entenderse. Si os fijáis más abajo en la tabla aparece la equiparación del Certificado de nivel avanzado en lengua inglesa de las Escuelas
    Oficiales de Idiomas (aún sin emitirse
    ninguno) con un nivel B2. Y creo que éste sería el caso en el que nos encontramos todos los que aprobemos el último año, que ya no es 5º curso (sistema antiguo) sino Nivel Avanzado 2 (reforma ya aplicada). Me explico: Este año es el primer año en el que se emiten Certificados de nivel avanzado en las EOI´s y el reconocimiento de nivel C1 se reconocería sólo a los alumnos que hayan obtenido su certificación con anterioridad a la aplicación de la dichosa reforma.

    Bueno, al menos, tenemos la homologación europea para nuestro certificado de aptitud en lengua inglesa.

    Saludos

  15. Me indentifico soy Álvaro Av2

  16. Hi, Michelle. It´s Curro 2 years ago. I fancy to send you a lot of kind regards and to tell you that it was a pleasure to have met you. Few times I enjoyed so much in class and I´ve got a tender memory from you. I hope heraring from you from time to time…..Thanks and good luck…..

  17. Wow! I’m a bit lost here! it seems to me that it’s completeley crazy what they’re trying to do from de MPESYD (or however it is called now) because of two things. First of all, I think (I’m not shure about it, but that’s what I have studied) that when you bring in a new law, you should respect the principio de retroactividad (?). That means that the law could not affect those who where doing something (in this case, studying at an EOI) before it was brought in.
    The second thing I think it’s a bit silly is that with this new system, we suppose that it’s impossible to achieve the highest level (as it is recognised in the EU)of a language studying in a public centre. From my point of view, the most logical thing would be to let the EOIs teach the most advanced level (as much as possible, of course), and give the highest certificate to those who pass. If not, it looks like incomplete or something. Don’t you think so?
    Anyway, I’m a bit messed up with all this so maybe I’m absolutely wrong! Cheers!

    I’m Gabi, from AV2- Tuesday

  18. Dear Álvaro, thanks for posting! :) I’d just like to clarify something: What we said above is that Certificado Superior Certificates will be considered a C1, not that Avanzado 2 certificates will. So yes, my understanding is the same as yours, after you checked out the Educamadrid table. :)

    Dear Gabi, that’s really interesting! Can you tell us about that “principio de retroactividad”? I mean, where can we find it? I knew there was the principle that a Reform should never harm anyone, which I believe (and this is a believe I have, I don’t know) is behind the Certif Sup = C1 acknowledgement (because when the MEPSYD refused to acknowledge the Certif Sup as a C1 in the past, they said levels were not the same in all the Schools, but the fact was that many Schools had been using textbooks (and therefore teaching) of the C1 level, and even the C2, and the Exams were a C1 level (that’s why in the Schools we used C1 materials in the first place!) so the system was harming all those people, and all that. Now they fixed that, which is very positive! I’m really happy for all the Y5 (Quinto) students and I really regret it for you Av2 students this year, because you have been affected by this Reform in two ways: the first is that it’s the second year you are taking a course of a C1 level, considering you used a C1 textbook in Y4 (Cuarto). The second is that in spite of that, you cannot take a C1 exam with us — not this year, which is bad enough, not ever!

    The good thing is you’ll all pass, right?, :P — without having a hard time in the exam!

    But that’s not what things should be like, really.

    Dear Curro!
    What a delightful surprise to hear from you! And thanks so much for your very sweet comments! I also have very sweet memories of our time together at the Goya School, and I miss your amazing Writings! I still remember how vividly you depicted your trip to… was it India? I can still smell things and see colors and movement and hear the street noises or something!!! Your words were so powerful, so full of life! But hey, you never sent your stuff in for publication, so the world has been missing that!!! Feel free to do so whenever you like!
    Big hug!

  19. About Equivalences with foreign exams (Cambridge):

    If you compare the table I did (above) with the Educamadrid table, you’ll see that the Cambridge FCE (First Certificate of English) is a B2 in my table and a B1 in the Educamadrid table. (The same goes for other two foreign certificates, the levels are different these tables.) I wonder if this has changed. I’ve checked out a Dec 2008 doc on the Cambridge ESOL site, and here is th table of equivalence I found (it says equivalences are like what I wrote in my table, and not what Educamadrid wrote in its table). So now I have a question!: has this changed? If nybody knows, please, tell us!
    Table of Equivalences (page 6)

  20. I’m sorry Michelle, but I now nothing about that! Last year I had a subject called Teoría del Derecho, and I was taught that, but I don’t know exactly how does it work. However, I’ve been searching on the net and I took this from the Constitución Española, art. 9.3:
    3. La Constitución garantiza el principio de legalidad, la jerarquía normativa, la
    publicidad de las normas, la irretroactividad de las disposiciones sancionadoras no
    favorables o restrictivas de derechos individuales, la seguridad jurídica, la
    responsabilidad y la interdicción de la arbitrariedad de los poderes públicos.

    As you can see, it speaks about la irretroactividad en las disposiciones sancionadoras, and I guess this is not the case! So I suppose I was mixing up things! Anyway, maybe there’s someone who studies Law and can explain it!

  21. Hi, peeps.
    Hey, there’s a blog for EOI estudiantes. The link is at EOI Getafe website, too: http://www.eoigetafe.es/escuela/vinculos.html
    If any of you wishes to send them an email, they can inform you all about the latest developments and all that. If you do, let us know what happens, OK?
    Have a nice weekend!

  22. Alucinada: corre el rumor de que la Comunidad de Madrid además de confundirse en lo de los niveles de Cambridge, se ha “confundido” asignando un C1 al Certificado superior!
    ¿Cómo se puede publicar algo en Educamadrid que está lleno de errores? ¿Y es así?
    Si alguien se entera de que no es cierto lo que pone en la web de Educamadrid, porfa, avisad por aquí. Gracias!

  23. Le di y no hbía terminado. He visto los videos de Europa y nosotros tenemos más nivel, eso está claro. Yo creo que mi nivel se parece más a los del C1 que a los del B2!!!!!!

    XC ò_ó

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